+603-5521 8580 info@sidec.com.my

Pada 14 Mei 2019 yang lalu, kelas EC301 BM telah diadakan di Pusat Digital Kreatif Selangor, i-City, Shah Alam. Seramai 93 peserta telah menghadiri sesi tersebut.

Jurulatih bagi sesi tersebut ialah Sifu Munir, yang merupakan Pengurus Pemasaran Sifufbads. Beliau telah menyampaikan pembentangan mengenai Pemasaran Digital, yang merangkumi asas dan trend terkini.

Pada awal sesi, beliau membentangkan beberapa cabaran yang dihadapi oleh perniagaan dalam bidang pemasaran hari ini. Ianya termasuk persaingan sengit, pilihan jenama yang luas, teknik pemasaran lama yang tidak lagi berfungsi, trend milenium, kos pemasaran tinggi, jenama kecil yang sukar bersaing dengan jenama yang lebih besar serta kesukaran mengekalkan kedudukan sesuatu jenama.

Beliau kemudian menerangkan tentang trend dan bagaimana rakyat Malaysia mengutamakan penggunaan Facebook, untuk mencari produk atau jenama baru. Tambahan lagi, terdapat pelbagai barangan yang mencatatkan kadar jualan yang tinggi di bawah kategori makanan, fesyen, dan penjagaan kulit. Malah, beliau menyebut bahawa Facebook mempunyai kadar tindak balas tertinggi pada 56%. 

Beliau juga memberitahu bahawa Malaysia ialah negara terkemuka di SEA yang menonton video, iaitu pada 159 minit. Catatan ini adalah 55% lebih tinggi daripada purata global , iaitu sebanyak 102 minit.

Selepas membentangkan beberapa fakta utama berkenaan pemasaran digital, beliau meneruskan sesi dengan menekankan beberapa trend pemasaran digital yang terkenal termasuk pemasaran video, pemasaran perkongsian, pemasaran produk, pemasaran omnichannel dan pemasaran influencer.

Beliau kemudian menerangkan beberapa contoh penyelesaian yang boleh dilakukan oleh para peniaga bagi menghadapi cabaran yang telah diterangkan. Dalam kajian ciri-ciri pengguna milenium, beliau menekankan bahawa isi dan penglibatan pemasaran yang baik adalah penting dalam menarik perhatian mereka. Beliau turut menekankan bahawa isi yang menunjukkan contoh-contoh produk boleh dilakukan dan berkesan dalam mendapatkan penglibatan yang lebih baik.

Pada akhir sesi, Sulaiman Mokhtar, juga berkongsi berkenaan perkhidmatan syarikatnya dan berkongsi beberapa strategi mengenai cara untuk beralih dari perniagaan luar talian ke perniagaan dalam talian. Beliau turut menerangkan strategi teknik pemasaran digital untuk mengembangkan perniagaan. Anis Al Idrus turut memberi contoh bagaimana beliau mengembangkan perniagaan e-dagangnya dengan penggunaan pemasaran digital.

Sitec Highlights On The Importance Of Digital Marketing


On 14 May 2019, the EC301 BM class on Digital Marketing was held at the Selangor Digital Creative Centre in i-City, Shah Alam, saw a turnout of 93 people.

The main coach for the EC 301 BM class was Sifu Munir, Marketing Manager of Sifufbads and in he gave a presentation on Digital Marketing, covering the basics as well as trends.

He first laid out some of the challenges that businesses face in the field of marketing these days including, tough competition, consumers wide choices of brands, old marketing techniques that no longer work, millennial trendsetters, expensive marketing costs, smaller brands having a hard time competing with bigger brands and how easy it is to grow but how hard it is to maintain.

He then goes on to explain the trends and Noted as well was how Malaysians are constantly using Facebook, to discover new products or brands through the platform, with best-selling items coming under the categories of dining, fashion, and skincare. In fact, he mentions that Facebook had the highest response rate at 56%.

He also mentioned that Malaysia is a leading country in SEA to consume video content at 159 minutes. That is 55% more than the global average of 102 minutes.

After highlighting some of the key facts around digital marketing. He proceeds to highlight some of the digital marketing trends that is currently known including, video marketing, engagement marketing, content marketing, omnichannel marketing and influencer marketing.

He proceeded to lay out some of the examples of solutions that businesses could do in order to face the challenges that he highlighted earlier in his presentation. In the case of millennial behaviour, he especially highlighted that good content and engagement marketing was essential in capturing their attention. He especially highlighted that content that showed examples of what products can do and their effectiveness would get better engagement.

At the end of the session, Sulaiman Mokhtar, also shared his company’s services and shared some strategy on how to shift from an offline business to an online business as well as strategies that can be utilised with digital marketing techniques to grow a business. Anis Al Idrus was also on hand to give examples of how she grew her e-commerce business with the use of digital marketing.